Tohle jsou bakterie, které chrání naše srdce. Máte je také?

Základní příčinou srdečních obtíží je ukládání cholesterolu do stěny tepny. Postupné zvětšování tukového plátu zužuje její průsvit
Zobrazit fotogalerii (2)
  |   zajímavost

Bakterie přítomné ve střevech některých lidí mohou pomáhat odbourávat cholesterol, tito jedinci pak jsou méně náchylní k srdečním chorobám. Odborníci před několika dny přišli s tímto novým objevem, který by mohl pomoci v léčbě kardiovaskulárních onemocnění. „Zatím jde o první studii, vypadá to ale velmi slibně. Pokud se závěry potvrdí, bude to skvělé,“ potvrdil Čtidoma.cz MUDr. Jaroslav Pečenka.

Některé mikroby ve střevním mikrobiomu mohou chránit před srdečními chorobami snižováním cholesterolu u lidí. Naznačuje to nová studie. Přitom spojení mezi vysokou diverzitou střevních mikrobů a nižší pravděpodobností kardiovaskulárních onemocnění je dobře prokázáno. Dřívější výzkum totiž ukázal, že lidé s chorobami souvisejícími se srdcem, jako je třeba ateroskleróza, mají ve svých střevech různé druhy mikrobů, kterými lidé bez těchto onemocnění nedisponují.

Ateroskleróza je velmi časté onemocnění. Mluvíme o problémech s tepnami, kdy se uvnitř velkých tepen vytváří tzv. aterosklerotické pláty. V důsledku toho se pak tepny zužují a tvrdnou. Tím ztrácejí pružnost, potíže mohou nastat prakticky v jakékoli části těla. Rizik pro vznik této nemoci je celá řada, od kouření přes diabetes až po nadváhu,“ vysvětlil Čtidoma.cz MUDr. Jaroslav Pečenka.

Je to zásadní objev

Vědci se domnívají, že proces ve střevech nemocných lidí může souviset s mikrobem vyrobeným enzymem zvaným IsmA, který štěpí cholesterol. Lidé, jejichž střevní bakterie vytvořily IsmA, měli v krvi méně cholesterolu než ti, jejichž střevní bakterie tento enzym nevytvářely.

Konkrétní druhy bakterií, které vytvářejí enzymy pohlcující cholesterol, však dosud nebyly známy. Výše zmíněná studie publikovaná v časopise Cell ukázala, že bakterie rodu Oscillibacter rozkládají cholesterol a že lidé, kteří přenášejí více těchto bakterií, mají nižší hladinu cholesterolu než lidé s menším počtem těchto mikrobů. Je to velmi zásadní objev.

Oscillibacter metabolizuje cholesterol

Aby vědci pochopili, jak střevní bakterie ovlivňují zdraví srdce, zkoumali vzorky stolice a krve odebrané od více než 1400 lidí v rámci Framingham Heart Study, což byl několik desítek let trvající výzkum rizikových faktorů srdečních onemocnění. Tým použil různé techniky k profilování mikrobiální DNA ve vzorcích stolice. Analyzoval také metabolity – vedlejší produkty, které zbyly při rozkladu chemikálií, jako je cholesterol.

U každého účastníka studie pak tým porovnával tato zjištění se známými markery zdraví srdce, jako je hladina cholesterolu a triglyceridů v krvi. Lidé s nižšími hladinami triglyceridů a cholesterolu měli ve výkalech mnoho bakterií Oscillibacter. Odborníci zkontrolovali, zda se tento vztah objevil také u jiné nezávislé skupiny lidí, a zjistili, že ano. Aby se potvrdilo, že bakterie Oscillibacter skutečně metabolizuje cholesterol, vypěstovali vědci bakterie v laboratoři a vystavili je cholesterolu označenému fluorescenčními značkami.

Snížení hladiny cholesterolu

Vědci díky tomu zjistili, že mikroby nasávají cholesterol. Poté sledovali osud „spolknutého“ cholesterolu a zjistili, že různé bakteriální druhy ho rozložily na různé steroidy. Tyto steroidy by mohly být absorbovány jinými střevními bakteriemi, což má za následek celkové snížení hladiny cholesterolu. Aby tým zjistil, které geny a proteiny mohou pomoci Oscillibacteru rozkládat cholesterol, použil algoritmus strojového učení.

Tento algoritmus analyzuje vlastnosti genů, aby předpověděl, jak budou vypadat proteiny kódované těmito geny. Analýza odhalila, že geny, které kódují proteiny podobné IsmA, byly pravděpodobně zodpovědné za metabolizaci cholesterolu. Výsledky nás tedy přivádějí blíže k pochopení „temné hmoty“ mikrobiomu – jde o velký počet genů střevních mikrobů, jejichž funkce ještě nejsou známy.

Nejprve zvířata, pak lidé

Jaký je tedy výsledek celého procesu? „Teoreticky by vyladění střevního mikrobiomu za účelem zvýšení odbourávání cholesterolu mohlo být strategií ke snížení hladiny cholesterolu u lidí. Ale než to bude možné udělat, bude třeba dalších výzkumů a vyšetření, aby bylo jasné, jak přesně bakterie cholesterol rozkládají a jak je použít v praxi,“ dodal pro Čtidoma.cz doktor Pečenka.

Následovat budou laboratorní pokusy na zvířatech, poté by mohlo dojít na klinické testy na lidech. Proces to tedy bude ještě hodně dlouhý. Na druhou stranu existuje poměrně velká naděje, že jsou vědci „na stopě“ něčemu, co opravdu velmi zásadně pomůže nejen v boji se srdečními chorobami.

Zdroj: autorský článek

KAM DÁL: Kofein je droga a může způsobit vážné zdravotní problémy. Týká se to hlavně některých skupin lidí.