Osteoporóza vede k deformování obratlů, často se projeví jejich zlomeninou po malém úrazu
Zobrazit fotogalerii (3)
29.03.2019 | Redakce ČtiDoma.cz

Nemoc, která nebolí. Osteoporóza je epidemií třetího tisíciletí

Osteoporóza je nebezpečným onemocněním hlavně proto, že není cítit. Jejím nejzávažnějším důsledkem jsou zlomeniny. Nejlepší lékem proti jejímu vzniku pak prevence, a proto je třeba se o kosti starat. Zdravé kosti znamenají nízké riziko zlomeniny, delší, kvalitnější a aktivnější život.

Ve světě má osteoporózu více než 200 milionů lidí. Jedná se o metabolické onemocnění kostí, přičemž ubývá mnoho kostní dřeně a vznikají poruchy struktury kostí, čímž se zvyšuje riziko zlomenin. Kritickými obdobími pro její vznik jsou hlavně období menopauzy a staroby. Každý rok způsobí více než 9 milionů zlomenin kostí.

A čeho bychom si na sobě měli vlastně všímat? Netypické bolesti páteře, které se zhoršují při pohybu a zátěži. Prudké bolesti často vznikají náhle, po rychlém pohybu, nejčastěji pak v oblasti dolní hrudní části páteře vystřelující směrem do břicha a dolních končetin.

Osteoporóza vede k deformování obratlů, často se projeví jejich zlomeninou po malém úrazu. Příznakem může být i zmenšení výšky. Nemoc se dá snadno odhalit při preventivním denzitometrickém vyšetření, které prozradí, jak pevné máte kosti.

Na prevenci není nikdy pozdě

Ideální je, pokud se o zdraví svých kostí začnete starat hned, nezáleží na tom, kolik je vám roků. Osteoporóze se totiž předcházet dá. Děti by měly mít dostatek pohybu, výživy s vysokým obsahem vápníku a určitě je také dobré myslet na doplňování vitamínu D3. Kritickým obdobím pro vznik této nemoci a první příznaky je u žen začátek menopauzy, u mužů pak věk nad 55 let.

Dospělí by měli k přírodnímu vápníku pravidelně přidávat i vitamín D3 a vitamín K2, které pomohou vápník vstřebat a následně ho nasměrují přímo do kostí a zubů, zabrání také usazování vápníku do cév a měkkých tkání.

Lidé sice vědí, co je to osteoporóza, ale často netuší, proč je pro ně důležitý vápník a jaké následky může mít jeho nízký příjem. Vápník nepotřebují jen kosti. Je sice jejich základní stavební složkou, ale stejně tak sehrává důležitou roli při činnosti srdce, svalů, nervů a srážení krve. Pokud tedy dojde k poklesu jeho hladiny v krvi, tělo si ho doplní z kostí. Kosti jsou vlastně zásobárnou vápníku, odkud si ho v případě potřeby tělo vezme. To pak způsobuje, že jsou slabší a více křehké.

Přiměřený pohyb jako nejlepší prevence

V prevenci osteoporózy je na prvním místě bezesporu pravidelný pohyb, případně pravidelné cvičení, které je velmi důležité pro celkové zdraví. Pohyb - chůze ve všeobecnosti zvyšuje kostní denzitu. Optimální dávka a frekvence pohybu nejsou určené jednoznačně. Všeobecně se však uznává, že požadavek pohybu u dospělých je minimálně jedno až dvoukilometrová procházka denně.

Plavání sice nezvyšuje kostní denzitu, ale zvyšuje svalovou hmotu a zlepšuje svalovou koordinaci, čímž se snižuje riziko pádů a jejich následků. Na druhé straně ale nepřiměřená tělesná zátěž (například u mladých děvčat) může mít za následky poruchy menstruace a negativní kostní bilanci.

Rizikové faktory vzniku osteoporózy

  • věk - k úbytku kostní hmoty dochází v průběhu stárnutí každého člověka
  • ženské pohlaví - u žen je to spojeno s menopauzou a tzv. postmenopauzální osteoporózou
  • genetika - množství kostní hmoty je v 60 % dáno geneticky, rizikovým faktorem je tak přítomnost osteoporotických zlomenin u matek
  • vzrůst, světlý typ - rizikový typ je nízká štíhlá blondýna
  • životní styl - nedostatečný pohyb; přívod vápníku, horčíku a vitamínu D; nadměrná konzumace alkoholu, kofeinu a nikotinu
  • onemocnění - porucha štítné žlázy, revmatoidní artritida, onemocnění žaludku, střev, jater
  • léky - hormony nadledvin, štítné žlázy nebo na úpravu krevní srážlivosti