Není to moc pěkný pohled, že?
28.06.2020 | Martin Chalupa

Bojujete s obezitou? Stačí vyzrát na vlastní mozek

Dlouho se věřilo, že přejídání a následná obezita jsou zapříčiněné nedostatkem vůle a nízkou sebekontrolou. Významnou roli v procesu hubnutí však hraje náš mozek, který při pravidelné konzumaci nezdravých potravin vysílá do těla signály, jež touhu po dalším jídle jen podněcují. 

Ať už si přímé účinky jídla na naši náladu uvědomujeme, nebo ne, jisté je, že to, co konzumujeme, má zásadní vliv nejen na naše fyzické, ale i psychické zdraví. Všimnout si krátkodobých účinků jídla na psychiku je relativně snadné. Například přemíra sladkostí způsobuje rozpoznatelné nabuzení nebo otupění smyslů. Dopady jsou ale samozřejmě i dlouhodobé.

Co na to odborník?

Překonat obezitu je zkrátka mnohdy těžší, než se teoretikům zdá. Zásadní je zvolit přesně promyšlený redukční plán. Jeho šetrnost a ohleduplnost je klíčem k úspěchu. "Pokud se nedokážete uchránit jen silnou vůlí, je možné vyhledat pomoc někoho dalšího, profesionála z oblasti výživového poradenství. Vybírejte programy navržené tak, aby vás provázel poradce, který je schopen pomoci právě s motivací a stresem," radí Lukáš Vrána, odborník na výživové poradenství.

Takovou stravou určitě kila dolů nepůjdou

"Velmi důležitá je možnost poradci v krizové chvíli zavolat. Vždy se najde alternativa, která je schůdná a není v konfliktu s průběhem programu. Pokud pro redukci zvolíte nějaký nízkosacharidový program a vydržíte se sníženým množstvím sacharidů 3-5 dní, dochází ke snížení produkce hladového hormonu ghrelinu, některých neurotransmiterů (snížení chutí) a ustálí se hladina inzulinu, takže nedochází k výkyvům krevního cukru a produkce inzulinu je minimální. Poté je celý postup snazší a pod správným vedením dosáhnete cílů, které si stanovíte."

Klíčová slova: